دلیل که هر عکاسی باید یک رفلکتور ۵ کاره داشته باشد

دلیل که هر عکاسی باید یک رفلکتور ۵ کاره داشته باشد


رفلکتورهای ۵ کاره (۵-in-1) ارزان قیمت، قابل حمل، و احتمالا متنوع ترین قطعه تجهیزات نورپردازی ای هستند که تا به حال داشته اید؛ آنها در هر سطح، و تقریبا در هر ژانری از عکاسی به خوبی به عکاسان خدمت خواهند کرد. آنها ممکن است هیجان انگیزترین لوازم عکاسی نباشند، اما در شرایط مختلف می توانند یک نجات دهنده زندگی مطلق باشند. اگر در فکر خرید رفلکتور یا کسب آموزش در زمینه رفلکتور ها هستید، این مطلب می تواند برای شما مفید واقع شود.

اگر با آنها آشنا نیستید، رفلکتورهای ۵ کاره یا «۵ در ۱» به طور معمول در انواع مختلف دایره ای یا مستطیلی، و در اندازه های مختلف عرضه شده، و به طور کلی شامل یک دیسک تاشو داری یک تکه پارچه نیمه شفاف می باشند. همراه با پوشش های دو طرفه نقره ای/طلایی و سفید/سیاه.

۱

نور پر کننده


شاید واضح ترین استفاده از رفلکتور، به عنوان یک نور پُر کننده (fill light) نرم و ملایم برای پرتره باشد. شما چه در حال عکاسی در نور مستقیم خورشید، سایه باز، زیر آسمان ابری یا در استودیو باشید، می توانید از رفلکتور ۵ کاره خود به راحتی استفاده کنید و به آسانی کمی نور اضافی به سایه های خود بتابانید. آن ها به عنوان یک نور پُر کننده عالی هستند، چراکه بر منبع نور کلیدی شما غلبه نمی کنند و همچنین خودشان هم باعث ایجاد سایه نمی شوند.

اگر رفلکتور ۵ کاره داشته باشید، می توانید از سطح سفید آن برای به دست آوردن ظریف ترین و طبیعی ترین ظاهر، از طرف نقره ای برای به دست آوردن یک حالت کمی آینه ای تر، یا از طرف طلایی برای اضافه کردن کمی گرما به ترکیب بندی خود استفاده کنید.


لنزک:برگه راهنمای فوق، «چه زمانی از رنگ های مختلف رفلکتور استفاده کنیم»، به شما در انتخاب رنگ رفلکتور کمک خواهد کرد. برای مشاهده اندازه بزرگتر روی آن کلیک نمایید.

نور پر کننده یا Fill Light چیست؟ یک نور تکمیلی در عکاسی است که ماهیت نور اصلی (Main Light) را تغییر نداده و بیشتر برای روشن تر کردن سایه ها به کار برده می شود.

۲

نور اصلی


عکس از عکاس پرتره مکس بریج (Max Bridge)

اگر در وضعیتی قرار دارید که نور شدیدی از پشت سر می تابد می توانید سوژه را پشت به نور قرار داده و آن نور را با یک رفلکتور به سمت سوژه بازتاب دهید تا صورت اش را روشن کنید. برای به دست آوردن حداکثر تاثیر، از طرف نقره ای برای ایجاد یک نور کمی سخت تر که شبیه نور خورشید خواهد بود، یا از طرف سفید از نزدیک برای به دست آوردن یک ظاهر نرم تر استفاده کنید.

* مهمترین نکته ای که باید در این چیدمان نورپردازی به خاطر داشته باشید، این است که رفلکتور را بالاتر از سوژه خود، یا حداقل بالاتر از سطح دوربین قرار دهید. هنگام استفاده از یک رفلکتور به عنوان نور پُر کننده، خوب است که آن را پایین، زیر چانه آنها نگه دارید تا آن سایه ها را کاهش دهید، اما زمانی که رفلکتور به عنوان نور اصلی (Main light) به کار گرفته می شود، به طور کلی باید آن را بالا نگه دارید تا سایه های نرم ایجاد کنید. پایین نگه داشتن آن به سوژه شما حالت ترسناک می دهد، که اصلا خوب نیست.

۳

نورپردازی از پشت


می توان از رفلکتور برای نورپردازی پشت (backlight) سوژه و جدا کردن هرچه بیشتر او از پس زمینه استفاده کرد. این تکنیک موثرترین شیوه است اگر بتوانید نقطه ای را پیدا کنید که سوژه شما در سایه باشد، اما یک ناحیه نور مستقیم در پشت آن وجود داشته باشد.


هنگامی که همه در جای خود هستند، طرف نقره ای رفلکتور را به سمت خورشید، درست بیرون از کادر خود قرار دهید، و آن را به سمت سوژه خود بازتاب دهید. این کار یک حاشیه نورانی فرشته مانند در اطراف آنها ایجاد می کند. همچنین شاید بهترین استفاده برای طرف طلایی رفلکتور شماست، چون گرمای اضافی بر عکس غلبه نخواهد کرد، اما حالتی از درخشش «ساعت طلایی» به آن خواهد داد.

۴

جایگزین چتر

بله، شما می توانید هنگام بارش باران از رفلکتور خود مثل یک چتر استفاده کنید. آن را بالای سر خود نگه دارید تا خشک بمانید. الان می خندید، ولی بعدا از من تشکر می کنید. رفلکتورهایی که من استفاده کرده ام ضد آب بوده اند، و اگر کمی کثیف شوند، می توانید آنها را بشویید یا بروید یکی دیگر بخرید. آنها ارزان هستند!

۵

پخش کردن نور خورشید

پنل پخش کننده (diffusion panel) یا سطح نیمه شفافی که در داخل اغلب رفلکتورهای ۵ کاره وجود دارد نیز فوق العاده کاربردی است. شما در واقع می توانید هر منبع نور سختی را به یک منبع نور نرم تبدیل کنید. مثل جادو می ماند.


اگر از نور مستقیم خورشید به عنوان نور کلیدی خود استفاده می کنید، اما این نور برای سلیقه شما خیلی سخت است، پنل پخش کننده (دیفیوزر) را باز کنید، و آن را طوری نگه دارید که بر روی سوژه شما سایه بیفکند، و بوم! – نور نرم می شود. محدودیت این چیدمان این است که نور تنها در سایه رفلکتور شما نرم می شود، بنابراین اندازه خود رفلکتور اهمیت پیدا می کند. اگر شما یک رفلکتور دایره ای کوچکتر از ۴۰ اینچ دارید، با این روش به پرتره های کلوزآپ محدود خواهید بود. اگر یک دیفیوزر مستطیلی ۷۲ اینچی دارید، می توانید به صورت تمام قد عکس بگیرید.

به همین روش، اگر در وسط روز عکاسی می کنید و قادر به پیدا کردن یک نقطه سایه دار خوب نیستید، می توانید دیفیوزر را بالای سوژه خود نگه دارید تا بر روی او سایه افکنده و یک نور نرم تر ایجاد کنید. این کار زمانی که بتوانید خورشید را کمی پشت سوژه خود قرار دهید بهتر عمل می کند.

۶

مسدود کردن نور

سطح سیاه تخت (پنل جذب نور) در رفلکتور ۵ کاره شما احتمالا کمتر از همه قابل درک است، و یکی از پر استفاده ترین موارد از این ۵ مورد است. در اکثر موارد، هدف اضافه کردن نور بیشتر، نرم کردن سایه ها، و غیره است، اما در برخی موراد ممکن است بخواهید نور را مسدود کرده و سایه هایی ایجاد کنید.

اگر مثلا در برف در یک روز ابری در حال عکاسی باشید، نور شما فوق العاده تخت خواهد شد، چون از همه جا با اندازه تقریبا برابر خواهد آمد. این می تواند ظاهر زیبایی باشد، اما اگر می خواهید ویژگی های سوژه شما کمی مشخص تر باشند، می توانید سطح سیاه را در مقابل سوژه خود در یک طرف دوربین نگه دارید تا کمی از نور را مسدود کنید، و کمی سایه های نرم و ظریف به آن اضافه کنید. هرچه دیسک سیاه را نزدیک تر نگه دارید، آن سایه ها عمیق تر و تاریک تر خواهند بود.

۷

بادبزن


اگر شما به یک باد خوب برای کمی حرکت دادن به موها یا لباس سوژه خود نیاز دارید، اما پنکه یا برگروب (دستگاه دمنده) خود را فراموش کرده اید، رفلکتور پنج کاره قابل اعتمادتان می تواند شما را نجات دهد! دستیار شما باید تا جایی که می تواند نزدیک به سوژه، خارج از کادر بایستد، و آن رفلکتور بزرگ را در هوا محکم به حرکت درآورد. در هر عکس یک بار بالا و پایین کردن آن، این کار را به خوبی انجام خواهد داد.

۸

فون یا پرده پس زمینه کوچک

به جای یک پس زمینه یکپارچه بزرگ یا دیوار مقعر، می توانید به راحتی رفلکتور خود را به عنوان یک پس زمینه خوب در پشت سوژه تان قرار دهید. البته این کار برای عکس های سر و شانه کلوزآپ بهتر جواب خواهد داد (مگر این که یک رفلکتور عظیم داشته باشید) اما شما چند گزینه با این استراتژی دارید.


اگر بخش عمده نور از پشت دوربین می آید، می توانید از سطح سفید برای یک پس زمینه سفید استفاده کنید، یا اگر نور بیشتری از پشت سوژه شما می آید، پنل پخش کننده را در پشت او در کادر قرار دهید، تا بر روی سوژه سایه افکنده و یک پس زمینه سفید و یک نور پس زمینه نرم و زیبا ایجاد شود. استفاده از طرف های نقره ای و طلایی برای این کار شاید زیاد مناسب نباشند، چون آنها معمولا مشخص است که از رفلکتور استفاده شده است.

همچنین، اگر شما از چیزهای کوچک (مانند حلقه عروسی، غذا، و غیره) عکاسی می کنید، می توانید از چند گیره و میز برای خم کردن رفلکتور تاشو خود و ایجاد یک سایکلوراما (cyclorama) سفید کوچک استفاده کنید.


استودیو عکاسی سایکلوراما

۹

سافت باکس

ممکن است پیش بیاید که شما یک (یا چند) استروب یا اسپیدلایت داشته اما سافت باکس نداشته باشید، و نیاز داشته باشید نور خود را نرم کنید. در این نقطه، شاید بتوانید حدس بزنید که من می خواهم به کجا برسم. رفلکتور ۵ کاره!


شما می توانید پنل پخش کننده (دیفیوزر) را مقابل نور قرار دهید تا مثل یک سافت باکس نور را نرم کند. شما حتی می توانید اگر بازوی استودیویی (boom arm) داشته باشید این کار را با یک پایه نور انجام دهید – سایه خود پایه هیچ اثر قابل ملاحظه ای ندارد. گزینه دیگر این است که نور خود را دور از سوژه و به سمت سطح سفید یا نقره ای (یا طلایی) خود بگیرید تا آن نور را بازتاب کنید. این کار به خصوص اگر شما یک فلاش روی دوربین کوچک داشته باشید، خوب عمل می کند (لنزک: بازتاب نور به جای تابش مستقیم آن به سمت سوژه برای کاستن از شدت و نرم تر کردن آن)


بیشتر بخوانید: استفاده از بادکنک برای گرفتن پرتره های بهتر با فلاش پاپ آپ

۱۰

سایه بان خورشید عکاس

چه لزومی دارد که شما در آفتاب داغ پخته شوید؟ وقتی شما در بیابان عکاسی می کنید و به کمی استراحت نیاز دارید، خودتان را زیر رفلکتور پنهان کنید. اگر قصد داشته باشید تصاویر را در پشت دوربین (روی LCD) بررسی کنید، این کار می تواند بسیار مفید باشد.


اینها ۱۰ دلیل بودند که چرا شما (بله شما!) باید حتما یک، یا دو، یا ۵ رفلکتور ۵ کاره داشته باشید. اگر شروع کنید یکی از آنها را هر جا که عکاسی می کنید با خود به همراه ببرید، من تضمین می کنم که هر بار به شما ثابت خواهد شد که فوق العاده مفید است. اگر شما استفاده خلاقانه دیگری برای این قطعات جادویی کیت سراغ دارید، در قسمت دیدگاه ها، پایین مطلب، با ما در میان بگذارید

 

 

منبع :لنزک

المان کلیدی برای عکاسی منظره قوی تر

 المان کلیدی برای عکاسی منظره قوی تر


اگر شما هم مثل من هستید و عاشق عکاسی منظره اید، احتمالا تعجب می کنید که چطور عکاسان مشابه می توانند عکس های زیبایی از چشم انداز کوه های بزرگ یا تصاویر سیاه و سفید باورنکردنی از تپه ها و دره ها بگیرند. به نظر می رسد که آنها یک فرمول مخفی برای «به دست آوردن شانس» دارند. آیا تا به حال در مورد این که روند ایجاد یک عکس منظره قوی چگونه است، فکر کرده اید؟ به تکنیک ها، ترکیب بندی، زمان بندی، و ابزارهای آن؟ در این مقاله لنزک به آن ها خواهیم پرداخت.

واقعیت این است که هیچ فرمول مخفی ای برای ایجاد عکس های بهتر از مناظر وجود ندارد. تقریبا همیشه روند کار بسیار مهم تر از تنها گرفتن یک عکس از یک مکان زیباست. اکثر عکس های منظره عالی در مکان های زیبا گرفته شده اند اما این بدان معنی نیست که هر تصویر گرفته شده از یک منظره زیبا یک عکس منظره عالی است. اگرچه هیچ قانون بنیادی برای انجام عکاسی منظره قوی وجود ندارد، اما چند راه برای تقویت کار شما و این که آن عکس های عالی بیشتر اتفاق بیفتند، وجود دارد.

۱

ایجاد المان های جالب

یک بار یک استاد عکاسی به من گفت که هر عکسی را می توان با توجه به میزان اطلاعاتی که در بر دارد، مورد سنجش قرار داد. آسان است که بگوییم یک عکس منظره موفق زیبایی و عظمت یک مکان را نشان می دهد، اما حقیقت این است که چیزهای بسیار بیشتری در آن وجود دارد. هنگامی که برای گرفتن عکس خود آماده می شوید، به هر چیزی که در داخل کادر قرار می گیرد، توجه کنید. به دنبال المان های پیش زمینه جالب مانند درختان یا سنگ ها، آب، و حتی افراد یا حیوانات باشید.


به دنبال راه هایی برای اضافه کردن اطلاعات بیشتر به عکس باشید. به طور کلی، هرچه بیشتر کادر را با المان های جالب پر کنید، تصویر کلی جذاب تر خواهد بود. اما این مسئله جنبه دیگری نیز دارد که گاهی اوقات کمتر، غنی تر است. مواقعی هست که شما باید بدانید چه چیزی را نباید در عکس بگنجانید تا احساس بهتری به آن بدهید. به این عکس از یک صبح زمستانی طوفانی نگاه کنید.


احساس تنهایی و انزوا با استفاده از فضای خالی نشان داده شده است. در ادامه در مورد ترکیب بندی عکس های منظره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۲

 نورپردازی

بله، بله… مطمئنم که وقتی بحث ایجاد عکس های خوب در میان باشد، شما عبارت تعقیب نور را شنیده اید. این امر به ویژه در مورد عکاسی منظره درست است. دلیلی وجود دارد که عکاسان عاشق عکاسی در ساعات اولیه صبح یا در نور رو به کاهش بعد از ظهر یا اواخر عصر (ساعات طلایی) هستند.


این مسئله به کیفیت نور برمی گردد که آن هم، جذابیت بیشتری به منظره می بخشد. هنگامی که شما نور زیبایی دارید، کل منظره به چیزی متفاوت تبدیل می شود. در واقع از حالت معمول و عادی فراتر رفته و خارق العاده تر می شود.


گرچه این کار برای من خیلی سخت است، اما صبح زود از خواب بیدار شدن و بیرون ماندن تا دیر وقت برای عکاسان منظره تقریبا یک ضرورت است. دلیل آن این است که زیباترین نور طلایی در اواخر بعد از ظهر که خورشید به شب می پیوندد، ظاهر می شود. ساعت آبی صبح زود، هنگامی که اولین اشعه های نور بی رمق ظاهر می شود، زمان عالی دیگری برای عکاسی از مناظر است.

حتی مکان هایی که در هنگام ظهر تا حدودی تاریک و کم نور به نظر می رسند نیز می توانند در ساعات اولیه یا انتهایی روز حس کاملا جدیدی پیدا کنند. بنابراین مطمئن شوید که نقاط مختلف را در هنگام سپیده دم و غروب آفتاب امتحان کنید. دلیل خوبی وجود دارد که ما علاقه مندان مناظر واقعا نور را تعقیب می کنیم.

۳

ترکیب بندی

واژه ترکیب بندی ماهیت چگونگی ساخت یا قرارگیری بخش هایی از یک چیز در کنار یکدیگر را توصیف می کند. داشتن بهترین اجزاء تشکیل دهنده کمک زیادی به شما نمی کند اگر ندانید چطور همه آنها را در یک کیک عالی، یک سمفونی زیبا، یا در مورد شما… یک عکس منظره قوی، در کنار هم قرار دهید. نحوه ترکیب بندی المان ها در مناظر شما اغلب می تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت آن شود. باز هم، هیچ قانون واقعی برای ترکیب بندی عکس شما وجود ندارد، اما شیوه های آزمون و خطا شده ای وجود دارد.


خط افق را طوری تنظیم کنید که دقیقا در وسط کادر نباشد و المان های پیش زمینه یا پس زمینه را در مرکز قرار ندهید تا به جذابیت آن افزوده و تصاویر قوی تری ایجاد کنید.


استفاده از خطوط فرضی مانند قانون یک سوم (باز هم، این دقیقا یک قانون کلی نیست) به ترکیب بندی تصویر شما کمک می کند.


مهم است که همیشه به یاد داشته باشید عکس های منظره خود را با توجه به این که چطور احساس می شوند، بگیرید. ترکیب بندی در عکاسی منظره باید همراه با انتقال یک احساس باشد، تنها این که ظاهر صحنه خوب به نظر برسد کافی نیست. با ترکیب بندی های مختلف از یک مکان یکسان عکس بگیرید تا وقتی که بتوانید بهترین ترکیب بندی را برای آن منظره خاص پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش های لنزک در زمینه ترکیب بندی

۴

تجهیزات و ملاحظات تکنیکی

اگرچه یک عکس منظره موفق وابسته به داشتن آخرین یا بهترین لوازم و تجهیزات نیست، اما برخی لوازم و جنبه های تکنیکی وجود دارند که باعث ایجاد عکس های بهتری می شوند. به چند نکته در اینجا اشاره شده است.

۱

استفاده از یک لنز واید (باز) تر

با وجود این که بسیاری از عکس های منظره قوی را می توان با استفاده از لنزهای زوم در فواصل کانونی طولانی گرفت، اما به طور کلی لنزهای دارای فاصله کانونی کوتاه (زاویه بازتر) بهتر عمل می کنند. لنزهای زاویه باز به شما اجازه می دهند تا چیزهای بیشتری را در کادر عکس خود بگنجانید.


۲

استفاده از دیافراگم های کوچکتر

استفاده از یک دیافراگم کوچکتر، عمق میدان را افزایش داده و المان های بیشتری را در فوکوس قرار می دهد. به یاد داشته باشید، هرچه عدد F بزرگتر باشد، دیافراگم فیزیکی لنز کوچکتر می شود.

۳

استفاده از یک سه پایه

 وقتی بحث عکاسی منظره مطرح باشد، من معتقدم که یک سه پایه محکم به اندازه یک قطعه طلا با وزن آن ارزش دارد. به حداقل رساندن حرکت تا حد ممکن، کلید به دست آوردن عکس های منظره شارپ تر (واضح تر) است. استفاده از یک سه پایه، تا بیشترین حد ممکن به از بین بردن لرزش دوربین کمک می کند. این مسئله مهم است چون به طور کلی دیافراگم های کوچکتر مورد استفاده در عکاسی منظره، نیازمند سرعت شاترهای طولانی تر هستند که نگه داشتن دوربین در دست را نامطلوب می سازند.

ن

نتیجه گیری

یک عکس منظره موفق یک ساختار دقیق از اجزاء تشکیل دهنده مختلف است. دانستن این که چه چیزی را باید در عکس خود بگنجانید (یا از آن حذف کنید) و درک این که چه موقع بهترین نور وجود دارد، تاثیر زیادی در ایجاد یک تصویر بهتر دارد.


دانستن چگونگی ترکیب بندی المان ها در کادر و تکنیک ها یا لوازم مورد نیاز، هر دو برای به دست آوردن شانس ضروری هستند. ایجاد تصاویر منظره قوی تر به صبر و کمی برنامه ریزی نیاز دارد، اما ارزش تلاش کردن را دارد.

 

 

 

 

منبع:لنزک

چگونه برای عکس مستند یا خبری Caption بنویسیم؟

 

 

     Photo Caption  یا Cutline چند سطر متن است که برای شرح و توصیف  عکس مستند یا خبری استفاده می‌شود. نوشتن Caption درست، مشکل بسیاری از عکاسان است. در سطحی بالاتر، نوشتن Caption عالی، هنری است که نه تنها به ارزش عکس اضافه می‌کند بلکه فقط از برخی عکاسان برمی آید. مطلبی که در ادامه می‌خوانید، شرحی است بر اهمیت Caption عکس، روش نوشتن آن و ذکر نکاتی که برای نوشتن یک Caption خوب لازم است.


     در برخی منابع Caption و Cutline دو اصطلاح متفاوت هستند: Caption به توضیح یا عنوان کوتاه عکس گفته می‌شود و Cutline به توضیح کامل عکس. مثلاً در زیر عکس ملاقات رئیس جمهور با مهمانان خارجی ابتدا عنوان عکس نوشته شود (رئیس جمهور و مهمانان) و سپس توضیح کامل آن. اما در بسیاری از  منابع، منظور از Caption همان توضیح کامل عکس است.


اهمیت Caption:
    Caption خوب می‌تواند بیننده را به آگاهی بالاتری از آنچه که در عکس می‌بیند، برساند. caption خوب می‌تواند بیننده را علاقمند کند تا در مورد موضوع عکس، چیزهای بیشتری را جستجو کند و بداند. 
 
      بیننده ابتدا عکس را می‌بیند و سپس caption را می‌خواند. اگر caption خوبی نوشته شده باشد، بیننده مجدداً به عکس برمی گردد  چون چیزهای جدیدی فهمیده که قبلا نمی‌دانسته است. اگر caption و عکس، مجموعه کامل و خوبی را تشکیل دهند، بیننده، عکس  را به عنوان سرتیتر خبر می‌بیند و caption را به عنوان داستان کامل خبر. در‌ واقع caption خوب باعث می‌شود که بیننده ابتدا عکس را ببیند، سپس caption را بخواند و مجددا عکس را ببیند و باز هم caption را بخواند.
 
      caption در‌ واقع کامل کننده داستان عکس است. caption فرصتی است  تا داستان عکس  به بهترین وجه کامل گردد. caption کاری با مخاطب می‌کند که عکس به تنهایی قادر به آن نیست.
 
هدف caption نویسی:
در قدم اول، شرح و توضیح عکس برای بیننده است. در مرحله بالاتر، نوشتن توضیحس که دقیق، جالب و مورد توجه برای بیننده باشد، چالش اصلی است. در مرحله بعدی: نوشتن نوعی caption که با نشاط، هیجان انگیز و زنده باشد تا علاوه بر اطلاع رسانی برای بیننده، او را جذب کند. 

روش نوشتن Caption با قانون 5W و 1H: از این قوانین کلی می‌توان برای نوشتن Caption استفاده کرد.

 - WHO : چه کسی یا کسانی در عکس هستند؟ سن، اسم و شغل افراد حاضر در عکس باید نوشته شود. اگر افراد متعلق به سازمان خاصی هستند، نام سازمان و عنوان شغلی‌شان ذکر شود. املای نام افراد بایستی با دقت نوشته شده و در صورت نیاز از خودشان پرسیده شود. برای عکس های کلوزاپ تا ۵ نفر، باید اسم همه را بنویسید. در مورد عکس‌های جمعی، باید توضیحی در مورد افراد بدهید : مثلا جمعی از علاقمندان فوتبال.

 - What: چه اتفاقی در عکس افتاده است یا چه اتفاقی در جریان است. کاملا به صورت اختصاصی مساله را توضیح دهید. این فرض را فراموش کنید که خودِ مخاطب می‌تواند حدس بزند چه اتفاقی رخ داده است.

- When: این اتفاق در چه زمانی رخ داده است؟ از روز و تاریخ استفاده کنید. سال را ذکر کنید. ساعتِ روز معمولا لازم نیست مگر اینکه برای داستان عکس مهم باشد.

- Where: اتفاق عکس در چه جایی رخ داده است؟ نام محل، شهر و استان را بنویسید.

 - Why: اطلاعات اضافی که نشان دهد چرا چنین اتفاقی افتاده است. مثلا فقط نگویید که جمعی از مردم در حال راهپیمایی هستند بلکه بگویید چرا در حال راهپیمایی هستند.

- How: این قسمت می‌تواند نشاندهنده چه مقدار =How Much ( چه مقدار هزینه، چه مقدار خسارت) یا چه تعداد= How many ( تعداد تلفات، تعداد شرکت کننده) و نظایر آن باشد.
 
نکات کلیدی برای آنکه بتوانید یک Caption خوب بنویسید:
 
۱- همواره موقع نوشتن caption مجددا عکس را ببینید. از حافظه‌تان استفاده نکنید. این نکته در عین سادگی، باعث پیشگیری از بسیاری از مشکلات خواهد شد.
۲- هر چقدر اطلاعات بیشتری بدهید، بهتر است.  
۳- به جزئیاتی در عکس اشاره کنید که یک بیننده معمولی به آن‌ها توجه نمی‌کند.
۴- متن باید بدون غلط املایی باشد.
۵- توضیحات باید دقیقا با عکس تطابق داشته باشند. اگر از ۵ نفر صحبت می‌کنید ولی در عکس ۶ نفر حضور دارند، این caption صحیح نیست.
۶- اگر امکانش باشد، حتی نقل قولی از فردی که در عکس است، در caption بیاورید.
۷- اگر تکنیک غیرمعمول یا خاصی در عکاسی استفاده کرده‌اید، می‌توانید در caption به آن اشاره کنید.
۸-به نکات واضح در عکس اشاره نکنید: بیننده می‌بیند که سوژه در حال قدم زدن است یا روی نیمکت نشسته است. چیزهایی بگویید که بیننده نمی‌داند یا به آن‌ها توجه نمی‌کند.
۹- از جملات کامل استفاده کنید. 

مثال:  وزیر امور خارجه به میهمانانی که از کشور سوئیس  وارد شده اند، در فرودگاه تهران، خوشامد می‌گوید.

 ۱۰- در مورد عکس هایی که در یک مجموعه هستند، با هر caption، دکمه ریست را نزنید! اگر در عکس اول از فردی با نام کامل یاد می‌کنید، لازم نیست در عکس های دیگر نام کاملش را تکرار کنید. در این‌گونه موارد دقت کنید که با یک بسته اطلاعاتی روبرو هستید و کپشن‌ها نیز متناسب با این بسته، ارائه شوند.
 ۱۱- فقط به حقایق اشاره کنید. فرضیات  خود را از اینکه سوژه عکس چه احساسی دارد یا چه گونه فکر می‌کند، در caption ننویسید. در مورد سوژه یا اتفاقات قضاوت نکنید. چیزهایی را بنویسید که می‌دانید. داستان پردازی نکنید. اگر در عکسی از بازیکن فوتبال، دهانش باز است، در caption ننویسید که فلان بازیکن فوتبال به توپ ناسزا می‌گوید. همچنین دقت کنید که دوربین ذاتا لحظه‌ها را ثبت می‌کند و حالات افراد در آن لحظه‌ها، الزاما همه واقعیت نیست. در آن لحظه خاص ممکن است فردی ناراحت به نظر آید اما در‌واقع این‌گونه نبوده است و در ادامه، چهره اش طبیعی شده باشد. در این‌گونه موارد نیز باید بر این وسوسه غلبه کنید که در مورد این لحظات که عاری از واقعیت هستند، در caption چیزهایی بنویسید که واقعی نیست یا شما از آن‌ها اطلاع ندارید.
۱۲- از طنزپردازی در caption بپرهیزید.
۱۳-بهتر است با کلماتی نظیر a/an/the ، متن را شروع نکنید.
۱۴- از زمان حال برای توصیف عمل رخ داده در عکس استفاده کنید. مطلب را به گونه‌ای بنویسید که گویی همین حالا در حال رخ دادن است. چرا که عکس، نمایانگر لحظه‌ای از زمان است که ثبت شده است. برخی روزنامه‌ها یا آژانس ها استاندارد خاصی برای  زمان دارند: برای جمله اول از زمان حال استفاده می‌شود و جملات بعدی از زمان گذشته. منطق پشت قضیه هم این است که جمله اول آنچه را که در عکس در حال رخ دادن است، توصیف می‌کند و جملات بعدی، به پس زمینه اتفاق و شرایط اشاره می‌کنند.
 

مثلا: مامور آتش نشانی، احمد وظیفه شناس، بچه ۳ ساله، مینا احمدی را که از آتش سوزی خانه نجات داده ، در آغوش گرفته است. والدین مینا، سعید و فاطمه احمدی به خاطر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی فوت کردند.
 
 ۱۵- اطلاعاتی را به بیننده بدهید که فقط با دیدن عکس نمی‌توانند بدست آورند.
 ۱۶- بهتر است متن Caption را با اسامی آغاز نکنید.
 ۱۷- در caption نویسی از جزء به کل یا از کل به جزء حرکت کنید.
 ۱۸- وقتی می‌خواهید اعضاء یک گروه را معرفی کنید بجای اینکه بگویید از چپ به راست ….، فقط بگویید از چپ …
 ۱۹- ذکر کلماتی مانند «بالا» (Above) یا «در این عکس می‌بینید» ( Pictured here) لازم نیست.
 ۲۰-اگر نام افراد برای داستان عکس مهم است، نام آنها را بگویید.
 ۲۱- نوشتن caption را به عنوان یک کار اضافی در نظر نگیرید. بلکه آن را به عنوان یک ارزش افزوده برای عکس در نظر بگیرید. caption مانند خود عکس اهمیت دارد. به همان اندازه عکس به caption اهمیت دهید و آن را از لحاظ کیفیت بررسی کنید.

 


توصیه پایانی: 

  سعی کنید با caption، داستان عکس را به جلو هدایت کنید. روی کنش‌ها در عکس تمرکز کنید و سپس با جملات خود، این کنش‌ها را به حرکت وادار کنید. سعی کنید با caption، قطعات و تکه‌های عکس را به هم متصل کنید و مانند یک ادیتور فیلم، عکس را تبدیل به یک داستان جذاب نمایید. 


  کپشن‌ خوب باید بتواند به بیننده اطلاعات دهد، او را غافلگیر یا متعجب کند، محظوظ کند و او را تحریک کند تا عکس را به دقت ببیند. در پایان،  چند عکس و Caption آن‌ها را به زبان انگلیسی و فارسی را ببینید:

 

 People wait in a queue to cast their votes at a polling station in Jaunpur, in the northern Indian state of Uttar Pradesh, India, Monday, May 12, 2014

 

 

در روز دوشنبه، ۱۲ می ۲۰۱۴، اهالی جانپور که در قسمت شمالی استان یوتارپرادش هند قرار دارد، در صف منتظرند تا رای‌شان را به صندوق بیاندازند.

 An aerial view shows the site of Friday's landslide that buried Abi Barak village in Badakhshan province,

northeastern Afghanistan, Monday, May 5, 2014. 

 

 نمای هوایی  از محل واقعه رانش زمین در روز دوشنبه ۵می ۲۰۱۴ ، که باعث مدفون شدن روستای ابی‌برک در استان بدخشان افغانستان شد.

A woman cries as she takes part in a procession of Wold War II veterans and their relatives during Victory Day celebrations in the Crimean port of Sevastopol on May 9. Crimea's largely Russian-speaking residents voted in March to become part of Russia 

 

زنی که در روز نهم می ۲۱۰۴ در راهپیمایی گرامیداشت داوطلبین جنگ جهانی دوم در جشن VictoryDay در ناحیه کریمه Sevastopol شرکت کرده است، گریه می‌کند. ساکنین عمدتا روسی‌زبان کریمه در ماه مارس طی رفراندومی رای به الحاق به روسیه دادند. 

 

 

 

 

Butterflies sit on the face of Isla, aged 6, in the Natural History Museum's 'Sensational Butterflies' outdoor butterfly house on March 31 in London, England. The temporary attraction on the East Lawn of the Natural History Museum houses hundreds of free-flying, rare butterflies runs until September 14, 2014 

 

 

در قسمت پروانه‌های موزه تاریخ طبیعی انگلستان، پروانه‌ها روی صورت ایسلای ۶ ساله نشسته‌اند. در نمایشگاهی که تا سپتامبر ۲۰۱۴ در قسمت چمنزار شرقی این موزه تاریخ طبیعی برپاست، صدها پروانه آزادانه پرواز می‌کنند و باعث جلب توجه بازدیدکنندگان شده است.

 Fata Kovacevic reacts near her flood-damaged house in Topcic Polje, Bosnia on May 20. At least 40 people have died in Serbia, Bosnia and Croatia, after days of the heaviest rainfall since records began 120 years ago caused rivers to burst their banks and triggered hundreds of landslides

 

 

 

در بیستم می ۲۰۱۴ فاتا کوواسویچ  در کنار خانه خراب شده‌اش در بوسنی، غمگین نشسته است.  سیل ناشی از چند روز باران شدید که در تاریخ ۱۲۰ ساله اخیر نادر بود، باعث صدها رانش زمین و طغیان رودخانه ها شد و حداقل ۴۰ نفر را کشت.

 

 An Indian Sikh pilgrim parades on April 13 in Bobigny, near Paris, during celebrations for Vaisakhi, the Sikh New Year Festival, which also commemmorates the founding of the Khalsa (Sikh community) by the tenth Guru (Guru Gobind Singh) in 1699

 

 

 

زائر سیک هندی در bobigny حوالی پاریس، در مراسم روز ۱۳ آوریل که برای جشن vaisakhi سال جدید سیک‌ها برپاست، شرکت میکند. این مراسم  همچنین گرامیداشت بنیان‌گزاری khalsa یا جامعه سیک‌ها توسط گوروی دهم (‌Guru Gobind Singh) در سال ۱۶۹۹، نیز می‌باشد.

 

 

منبع:لنزک

آموزش عکاسی از پروانه ها – قسمت دوم

سلام. من حسام استوار، متولد سال ۱۳۶۶ از طایفه دره شوری ایل قشقایی هستم. در این مقاله من، شما را به سفری عمیق در دل عکاسی از پروانه ها خواهم برد. در ادامه این آموزش عکاسی از پروانه ها با من همراه شوید.

عکاسی از پروانه ها در حالت ها و زمان های مختلف:

۱

لارو

پروانه ها، دارای دگردیسی کامل هستند و چهار مرحله را طی می نمایند، هر کدام از این مراحل، برای عکاسی بسیار مناسب است. این چهار مرحله عبارتند از: تخم، لارو، شفیره، پروانه (حشره بالغ).

۲

نورپردازی از پشت

زمانی که نور خورشید از روبرو به سمت لنز شما تابیده می شود (نور از پشت به سوژه بتابد) جلوه زیبایی به تصویر شما می دهد و جذابیت خاصی دارد. هر چند باعث می شود رنگ های واقعی سوژه شما کمی تغییر کند، اما به زیبایی تصویر شما می افزاید (تصویر پایین) زمان عکاسی حدود ساعت ۱۱ صبح.

عکاسی ضد نور در اولین ثانیه های طلوع خورشد بسیار خاص بوده و با اندکی تغییر زاویه سوژه شما با رنگ های واقعی و با جذابیت خاصی به تصویر کشیده می شود (تصویر پایین).

۳

دنبال رنگ های زنده باشید

سعی کنید مکانی را برای عکاسی انتخاب کنید که پُر از گل های رنگی باشد تا پس زمینه ای با تن های رنگی زیبا و زنده داشته باشید.

۴

از ترکیب سیاه و سفید استفاده کنید

طرح بال های پروانه در عکاسی سیاه و سفید بدون نیاز به رنگ نیز به خوبی خود را نشان می دهد.

در عکاسی سیاه و سفید رنگ را از تصویر می گیریم تا بر کیفیت نور و بافت تصویر متمرکز شویم.

۵

استفاده خلاقانه از نور

فتوگرافی به معنای نقاشی کردن با نور است.

عکس فوق در اولین ثانیه های طلوع خورشید (زمانی که نور خورشید با کم ترین شدت می تابد) به صورت ضد نور گرفته شده که قطرات آب روی گیاهان (شبنم) در اول صبح باعث شده تا بوکه های زیبایی به واسطه نوری که روی قطرات آب خورده است تشکیل شود.

۶

کلوزآپ عکاسی کنید

عکاسی از نمای نزدیک (Close-up) جذابیت و زیبایی خاصی دارد.

هنگامی که یک پروانه در محیط شلوغی قرار داشت و تصویر شما تصویر زیبایی نمی شد به سوژه نزدیک شوید و با کادر های بسته تر و از نمای نزدیکتری از سوژه عکاسی کنید. این روش باعث می شود که عناصر اضافی از کادر شما خارج شود و از طرفی چون به سوژه نزدیک تر می شوید پس زمینه شما یک دست تر و نرم تر شود و یک تصویر زیبا و جذاب نتیجه بگیرید.

۷

پس زمینه مشکی

برای داشتن یک تصویر با پس زمینه مشکی که جذابیت خاصی به تصویر می دهد، سعی کنید با زاویه ای از سوژه عکاسی کنید که خود سوژه در آفتاب و پس زمینه شما در سایه باشد در چنین حالتی پس زمینه شما به رنگ مشکی در می آید.

۸

عکاسی از پروانه ها در زمان مکیدن شهد گل ها و در هنگام پرواز

یکی از روش های عکاسی از پروانه ها پیدا کردن گل هایی هست که پروانه ها به آن ها علاقه دارند. دوربین خود را بر روی سه پایه در کنار یک گل متمرکز کنید. تنظیمات دوربین را انتخاب کرده و منتظر آمدن یک پروانه باشید. سعی کنید از گل های رنگارنگ و زیبا در مقابل یک پس زمینه نرم و یکدست استفاده کنید. توصیه من استفاده از دیافراگم های باز تر هست و همیشه از حالت عکاسی پی در پی استفاده کنید، چرا که لحظه مورد نظر شما در چند ثانیه می گذرد.

از این روش می توان برای عکاسی از پروانه ها در حال پرواز نیز استفاده کرد. مانند همه موجودات زمان و مکان حرکت پروانه ها نیز غیر قابل پیش بینی است، اما در مورد پروانه ها می توان مطمئن بود که روی گل ها می نشینند. این یک آزمایش برای صبر و حوصله شما است. پس باید آماده باشید و از مدت زمان طولانی بی حرکت ماندن خسته نشوید.

از فوکوس دستی استفاده کرده و نقطه فوکوس را روی قسمتی از گل تنظیم کنید و در هنگام نشستن پروانه روی گل به صورت متوالی عکاسی کنید. مطمن باشید که یکی از عکس های شما وضوح مناسب را خواهد داشت.

۹

عکاسی از پولک پروانه ها

تنوع و گوناگونی طرح روی بال پروانه ها، سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی است.

برای عکاسی از بال پروانه ها به طوری که پولک ها به صورت واضح دیده شود می توان از پروانه های از بین رفته و مرده در شرایط نوری بسیار مطلوب بهره برد. با توجه به اینکه سوژه ثابت و غیر متحرک است و عمق میدان کم، بهترین روش، عکاسی با چندین نقطه فوکوس و ترکیب آن ها است (Photo Stacking).

بیشتر بخوانید: چگونه با اشیای بی‌ جان مناظر شهری بسازیم و آن را توسط نورپردازی و انباشتن فوکوس تکمیل کنیم

 

عکاسی از پروانه ها هنگامی که بال های آن باز است

برخی از پروانه ها، هنگام استراحت برای خنک شدن، بال ها را از هم می گشایند. در این موقع زمان مناسبی هست که از بال های آن ها که طرح، فرم و رنگ های زیبایی دارند عکاسی کرد. برای اینکه تمام قسمت های بال وضوح مناسب را داشته باشد سعی کنید تا حد ممکن دوربین به صورت موازی با سوژه قرار گیرد. در این حالت حتی اگر از دیافراگم های باز تری هم استفاده کنید، باز تمام بال های سوژه وضوح مناسب را خواهد داشت.

۱۰

عکاسی در اولین ساعات روز

یکی از روش های عکاسی از پروانه ها که خیلی از عکاسان در جهان از این روش استفاده می کنند، عکاسی در اولین ساعات روز زمانی که حتی خورشید طلوع نکرده است و هوا به اندازه مناسب روشن شده است می باشد.

شما باید قبل از طلوع آفتاب در محل هایی که می توان پروانه ها را (که در حال استراحت هستن) یافت حضور پیدا کنید. در این زمان به علت سرد شدن پروانه ها در طول شب، کاملا بی حرکت هستند و شما می توانید به راحتی به آن ها نزدیک بشوید و محیط سوژه را برای عکاسی آماده کنید.

گیاهان مزاحم اطراف سوژه را می توانید با استفاده از قیچی مناسب جدا کنید و یا اگر جدا کردن گیاهان مشکل است می توانید پروانه را با گیاهی که پروانه روی آن در حال استراحت هست جدا کرده و توسط گیره نگه دارنده ای در محل مناسب قرار دهید.

می توانید پروانه مورد نظر را روی گل ها و گیاهان مورد نظر خودتان جابجا کنید. البته این کار باید با دقت کامل و هنگامی که پروانه هنوز سرد هست و گرمای خورشید را به خود جذب نکرده انجام شود زیرا که اگر پروانه گرم شود پرواز می کند و دیگر نمی توانید تصویر مورد دلخواه خود را ثبت کنید.

بسیاری از پروانه ها، از قدرت استتار بالایی برخوردارند، طوری که روی برگ به راحتی قابل تشخیص نیستند و یا روی علف ها و خاشاک، تقریبا هم رنگ می شوند. و خیلی از پروانه ها روی زمین و بعضی از آن ها روی درختان به استراحت می پردازند و پیدا کردن محل استراحت آن ها بسیار مشکل است. در نتیجه این روش از عکاسی برای همه گونه های پروانه ها قابل استفاده نیست و باید به دنبال روش های جدید تری بود.

من از این روش هنگامی که تازه شروع به عکاسی از کرده بودم و حتی خیلی از تنظیمات دوربینم را نمی دانستم و بدون اطلاع و مطالعه قبلی استفاده می کردم و کاملا با تجربه شخصی خود به این روش عکاسی دست پیدا کرده بودم.

همانطور که من به سبک خیلی خاص تری برای عکاسی از پروانه ها دست یافته ام، شما نیز اگر با تمام وجود به عکاسی از پروانه ها علاقه داشته باشید می توانید به مرور زمان و با کسب تجربه به روش ها و تکنیک های جدیدی برای خود دست یابید.

توصیه آخر من برای شما این است که دوربین خود را بردارید و به دل طبیعت بروید و دنبال کسب تجربه باشید. خیلی از اساتید هستند که در آموزش عکاسی بی نظیرند، اما تجربه عملی زیادی در عکاسی نداشته و فقط به صورت تئوری می توانند آموزش بدهند.

در نتیجه من توصیه می کنم که برای آموزش نزد کسانی بروید که یک عکاس واقعی باشند.

ن

نتیجه گیری:

برای عکاسی از پروانه ها، باید با صبر و حوصله بسیار زیادی وقت گذاشت و از منتظر ماندن در یک مکان ثابت خسته نشده و ساعت ها برای ثبت لحظه های خاص منتظر بمانید. در بعضی مواقع برای ثبت گونه ای خاص و کم یاب و بخاطر اینکه سوژه خود را از دست ندهید ممکن است ساعت های زیادی را به دنبال یک پروانه باشید. 

منبع:لنزک